Vanaf juli 2026 moeten nieuwe voertuigen in de EU kunnen waarschuwen als de bestuurder te lang is afgeleid. Dat gebeurt vaak met een camera of sensor in het interieur, maar hoe zit dat met het recht op privacy? En wat gebeurt er met de beelden die worden gemaakt?
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De auto was ooit een symbool van vrijheid. Je stapte in, draaide de sleutel om en reed weg. Die tijd ligt steeds verder achter ons. De moderne wagen is een computer op wielen geworden, vol sensoren, camera’s, piepjes en automatische correcties. Vanaf juli komt daar een nieuwe stap bij: de auto gaat ook actief controleren of de bestuurder wel genoeg naar de weg kijkt.
Veiligheid of privacy
Vanaf 7 juli 2026 moeten alle nieuw geregistreerde voertuigen in de Europese Unie uitgerust zijn met een Advanced Driver Distraction Warning-systeem. Dat klinkt onschuldig. Niemand wil bestuurders die al rijdend op hun smartphone zitten te kijken. Maar de oplossing is opnieuw typisch Europees, met meer verplichtingen, meer technologie en meer toezicht.
Het systeem analyseert de houding of blikrichting van de bestuurder. Wie te lang naar zijn schoot, het infotainmentscherm of de passagiersstoel kijkt, krijgt een waarschuwing. In veel auto’s zal dat gebeuren met een camera of infraroodsensor die op het gezicht van de bestuurder gericht is.
Privacyrisico
Officieel is het geen bewakingscamera. De regels stellen dat de gegevens lokaal verwerkt moeten worden en niet bedoeld zijn om bestuurders biometrisch te identificeren. Maar dat neemt het ongemak niet weg. De grens verschuift opnieuw. Eerst keek de auto naar buiten, nu kijkt hij naar binnen.
De bestuurder wordt niet langer gezien als iemand die rijdt, maar als iemand die voortdurend gecorrigeerd moet worden. Vandaag gaat het over afleiding. Gisteren ging het over snelheidswaarschuwingen. Morgen misschien over rijstijl, emoties, alcohol, vermoeidheid of verzekeringsrisico’s.
Voorstanders zullen wijzen op verkeersveiligheid, en dat is terecht. Afleiding achter het stuur is wel degelijk gevaarlijk. Maar veiligheid wordt steeds vaker gebruikt als argument om nieuwe vormen van controle normaal te maken. De auto van de toekomst wordt misschien veiliger, maar ook bemoeizuchtiger.
Ook is er een privacyrisico aan verbonden. Wie zegt er dat de opgenomen beelden niet misbruikt worden? Nieuwe Chinese wagens komen met deze technologie. Wat met spionage? Wat met hackers? Slechts tien jaar geleden was hier amper sprake van.
Meer over Energie en Transport







