De Volkswagen Group heeft het moeilijk, dat blijkt uit een rondvraag bij de topbestuurders van het bedrijf. Uit een anonieme, interne bevraging blijkt dat de stemming binnen de top van de Duitse autobouwer vrij negatief is over de toekomst van het bedrijf. De zorgen bij Volkswagen komen overeen met een algemene tendens binnen de wereldwijde auto-industrie.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Bij Volkswagen gaat het al lang niet meer over een moeilijk kwartaal of een tijdelijke dip. Binnen de top van de Duitse autoreus wordt openlijk gevreesd voor de toekomst van het bedrijf. Volgens Manager Magazin, onderdeel van de Spiegel-groep, gaf twee derde van de ondervraagde topbestuurders in een anonieme interne enquête aan dat het voortbestaan van Volkswagen bedreigd wordt. De overige respondenten noemden de toestand “gespannen”. Niemand vond de situatie onproblematisch.
Duitse val
Het is opvallend dat er zoveel zorgen zijn bij de grootste autofabrikant van Europa. Volkswagen bezit merken als Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Porsche, Bentley en Lamborghini. Toch klinkt nu zelfs aan de top de conclusie dat het oude model niet langer werkt. Ontwikkelen in Duitsland, bouwen in Europa en wereldwijd verkopen wordt steeds moeilijker.
De cijfers tonen waarom. In het eerste kwartaal van 2026 daalde de omzet van Volkswagen tot 75,7 miljard euro, terwijl het operationeel resultaat met ruim 14 procent zakte tot 2,5 miljard euro. De verkoop van voertuigen lag zeven procent lager dan een jaar eerder. Vooral China en Noord-Amerika wegen zwaar. In China verliest Volkswagen terrein aan lokale merken die sneller, goedkoper en agressiever elektrische modellen lanceren.
Audi Vorst
Niet alleen in verre landen, maar ook in Europa is de crisis voelbaar voor Volkswagen. De sluiting van Audi Brussels in Vorst was voor België al een pijnlijk signaal. Een fabriek die jarenlang als voorbeeld van elektrische productie werd voorgesteld, ging dicht omdat de vraag naar de Q8 e-tron tegenviel en de kosten te hoog lagen.
Topman Oliver Blume probeert de groep nu hardhandig te hervormen. Volkswagen wil tegen 2030 meer dan zes miljard euro per jaar besparen. Dat betekent minder complexiteit, minder kosten en minder personeel. Maar snijden alleen volstaat niet. De groep moet tegelijk miljarden blijven investeren in elektrische aandrijving, software en batterijen.
Volkswagen moet goedkoper worden, maar ook technologisch sneller. Het moet concurreren met China, maar tegelijk produceren in dure Europese fabrieken. De interne paniek bij Volkswagen is een waarschuwing voor de globale auto-industrie. Fabrikanten zouden met een origineel winstmodel op de proppen moeten komen, want de automarkt is zó verzadigd dat er faillissementen zullen komen als ze hun huidige koers verderzetten.
Meer over Energie en Transport








Ik heb gelijktijdig met Peugeot en Volkswagen gereden. VW was 30% duurder maar qua kwaliteit niet beter.
Tja, dan weet je het ook wel.