Vlaams Belang wil dat minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) in overleg treedt met de bankensector, na het voorval in Asse waarbij een boze ondernemer een ING-filiaal blokkeerde omdat zijn rekening maandenlang geblokkeerd werd. Volgens de oppositiepartij berust het voorval op een “absurd probleem”, aangezien de bank al toegang had tot de nodige informatie had.
Dinsdag werd bericht over hoe een boze ondernemer in het Vlaams-Brabantse Asse een ING-filiaal in Asse blokkeerde. Hij deed dit uit protest tegen de maandenlange blokkering van zijn rekening door de bank. Na de protestactie bleek het probleem dinsdagavond dan plots opgelost te zijn.
De ondernemer is niet de enige die zijn professionele zichtrekeningen geblokkeerd ziet. Het blokkeren van de rekening gebeurde vermoedelijk in het kader van controles die de banken verplicht moeten uitvoeren. Bij deze ‘Know Your Customer’-inlichtingen vraagt de bank informatie op over de identiteit van de rekeninghouder, met als doel criminelen en terroristen te kunnen aanpakken.
Volgens Vlaams Belang-Kamerlid Wouter Vermeersch gaat het om een “absurd probleem”, omdat de banken reeds toegang hebben tot de gevraagde informatie. Hij roept minister van Financiën Vincent Van Peteghem op om in overleg te treden met de bankensector om het probleem op te lossen.
“Iedere zelfstandige geeft al deze informatie reeds door via de verplichte UBO-registratie: een register waar alle ‘Ultimate Beneficial Owners’ of ‘uiteindelijk begunstigden’ van een vennootschap of andere juridische entiteit in geregistreerd staan”, zegt Vermeersch. “Banken zijn door de wetgever gemachtigd om in het kader van hun cliëntenonderzoek toegang te verkrijgen tot de informatie in het UBO-register. Het is absurd dat ondernemingen twee maal dezelfde, publiek toegankelijke informatie moeten verstrekken. En het is nog absurder dat banken de professionele rekeningen van zelfstandigen en ondernemers blokkeren wegens het ontbreken van diezelfde informatie waartoe de banken zelf op ieder ogenblik toegang hebben.”
heb hetzelfde meegemaakt en ben dan naar een andere bank gestapt.