Omdat er te weinig meldingen binnenkwamen, breidt de Brusselse regering de mogelijkheden voor praktijktesten tegen discriminatie op de arbeidsmarkt uit. De nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat inspecteurs ook zonder voorafgaande melding bedrijven kunnen controleren. ‘Voldoende vermoedens’ zullen volstaan om een controle te rechtvaardigen.
Tot nog toe deed de Brusselse Gewestelijke Werkgelegenheidsinspectie (GWI) controles bij bedrijven via mystery calls, maar enkel nadat iemand klacht had ingediend tegen dat bedrijf. Daarnaast konden de inspecteurs ook nepsollicitaties versturen, waarbij enkel ‘discrimineerbare’ criteria verschilden van andere sollicitaties.
Weinig gebruikt
In de praktijk bleken die testen zo goed als nooit gebruikt te worden: slechts 45 keer in de eerste drie jaar. Gelijkekansencentrum Unia had het in 2020 al over een “te omslachtige procedure”. Daarom wil minister van Werk Bernard Clerfayt (DéFI) de praktijktesten uitbreiden en vergemakkelijken. “Met het tekort aan arbeidskrachten in talrijke sectoren kan niemand zich deze sociale verspilling veroorloven”, verklaart hij.
Concreet zullen inspecteurs niet langer moeten wachten op een melding voor ze tot controle kunnen overgaan. ‘Voldoende vermoedens’ zijn vanaf nu genoeg om mystery calls uit te voeren. Ook zullen ze sectoren ‘waar het risico op discriminatie groter is’ ook zonder die vermoedens controleren, indien het arbeidsauditoraat die controles goedkeurt. Ook mogen inspecteurs ter plaatste gaan controleren onder een schuilnaam. Critici vrezen dat hierdoor kan gesproken worden van uitlokking, maar daar is Clerfayt het niet mee eens. “De richtlijnen zijn duidelijk.”
Ook federaal
Ook op federaal niveau kondigde minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) al aan de praktijktests aan te scherpen. Aanleiding waren de resultaten, die weinig discriminatie aan het licht brachten. Vlaams Belang-Kamerlid Hans Verreyt reageerde toen scherp op de beslissing van de socialistische minister. “Paars-groen zet met dit soort stasipraktijken grote stappen richting een verklikkersmaatschappij”, aldus Verreyt. “In Vlaanderen hebben we 3 tot 4 procent werkloosheid. Dat toont dat werkgevers niet discrimineren op basis van afkomst en etniciteit. Zeker niet als de potentiële werknemer in kwestie de Nederlandse taal beheerst en een diploma heeft.”
Werkgeversorganisatie Voka keurt die plannen eveneens ten stelligste af. “Het federale voorstel lijkt uit te gaan van een voorafgaandelijk wantrouwen tegen ondernemers”, verklaarde de organisatie destijds. “Door de overheid uitgevoerde mystery calls zijn niet de juiste manier om discriminatie te bestrijden. De werkgeversorganisatie onderschrijft wel de manier van werken van de Vlaamse regering, die uitgaat van zelfregulering.” Ook Vlaamse ondernemingen kunnen inmiddels nepsollicitaties krijgen. Die worden echter enkel gebruikt om data te verzamelen en in samenspraak met sectoren plannen op te stellen, niet om te sanctioneren.
Lees ook:
Mijn opmerkingen zouden geheel in de lijn vallen van de bedenkingen van de critici van dit gestapo-voorstel, dus wil ik niet in herhaling vallen.
Praktijktesten invoeren omdat er volgens sommigen te weinig discriminatie/racisme wordt aangeklaagd betekent gewoon dat de initiatiefnemers leven van discriminatie en zonder dat euvel hun hersenen zouden moeten pijnigen om zich met iets anders bezig te kunnen houden.
Het hellegat Brussel toont vele gedaanten.
Hoe kan je iemand discrimineren die niet wil werken…
Dus het aanbod aan discriminatie is lager dan de vraag van de officiële instanties die drijven op de jacht naar vermeende discriminatie/racisme, gefinancierd door de Belastingbetalende Burgers, tegen heug en meug. Dus zal er door de Staat discriminatie moeten gecreëerd worden om die overgesubsidieerde organisaties te laten drijven.
Paniek bij de PoCo’s van UNIA en consoorten , te weinig “werk” ?
Van de KGB gesproken…