Om sociale partners mee te krijgen het verhaal van een geregionaliseerd openbaar vervoer, zal de Vlaamse overheid wel wat moeite moeten doen als het ooit zover zou komen. Onmiddellijk een revolutie ontketenen en raken aan de voordelige arbeidsvoorwaarden voor spoorambtenaren zal niet mogelijk zijn.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
“Ik denk niet dat het interessant zou zijn om direct andere arbeidsvoorwaarden op te leggen”, vertelt mobiliteitsexpert Hajo Beeckman (VRT). “Tegen het huidige personeel zal de Vlaamse overheid – denk ik – zeggen: ‘U kunt uw huidige arbeidsvoorwaarden behouden’.”
Arbeidsvoorwaarden behouden
Momenteel kunnen de statutaire medewerkers van de NMBS en Infrabel, maar ook van De Lijn, al genieten van goede arbeidsvoorwaarden. “Heel goede pensioenen, veel voordelen, een goed loon”, vult Marc Descheemaecker aan. “Dat zijn verworven rechten.” Descheemaecker was van 2013 tot 2021 afgevaardigd bestuurder van de NMBS. “Ik heb de vakbonden en de werknemers van NMBS zelden horen klagen over die elementen.”
Als het volledige openbaar vervoer geregionaliseerd zou worden, moet het spoorwegpersoneel niet zenuwachtig worden over veranderende arbeids-of pensioenvoorwaarden”, stelt Descheemaecker. “De uitdaging zal zijn om de investering in mensen die nu al gebeurt, op een zo positief mogelijke manier om te zetten in een goede dienstverlening naar de reiziger toe.”
Lees hier meer over mobiliteit:






