In haar zoektocht naar 1,5 miljard euro heeft de Vlaamse regering de Vlaming niet gespaard. In het begrotingsakkoord zit voor elke partij wat wils: de N-VA krijgt opnieuw de wortel voorgehouden van een begroting in evenwicht tegen 2027, Vooruit kan uitpakken met enkele ‘sociale correcties’ en cd&v hield met succes een zoveelste verhoging van de waterfactuur tegen.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
Maar de Vlaming betaalt wel degelijk een prijs voor dit akkoord, onder meer in de vorm van een verhoging van de zorgpremie. Dat is de jaarlijkse solidariteitsbijdrage die elke Vlaming ouder dan 25 jaar aan zijn of haar ziekenfonds betaalt. Elke Vlaming zal voortaan jaarlijks 100 euro in plaats van 64 euro moeten ophoesten, een stijging met 36 euro of meer dan 50 procent. In een land waarvan de inwoners al tot de meest belaste ter wereld behoren, kan deze belastingverhoging best tellen.
Daarnaast zullen de hogere inkomens vanaf 1 januari niet langer een verbouwpremie krijgen als ze hun woning energiezuiniger willen maken. Dat is een serieuze streep door de rekening van wie aan het verbouwen was of dat van plan is. De factuur kan plots honderden of duizenden euro’s duurder uitvallen. Ook de schoolbonus die ouders van schoolgaande of studerende kinderen in augustus op hun rekening gestort kregen, verdwijnt vanaf 2026. Enkel gezinnen met een beperkt inkomen zullen hem nog ontvangen.
Niet allemaal kommer en kwel
Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Dat de subsidiezieke Vlaamse regering 170 miljoen euro extra snoeit in de subsidies, is een goede zaak. Al mocht dat wat ons betreft gerust nog wat meer zijn, vooral in het sociaal-cultureel volwassenenwerk. Als zes Vlaamsgezinde organisaties, waaronder de Vlaamse Volksbeweging (VVB), hun subsidies dan toch verliezen, had de N-VA gerust mogen eisen dat er ook wat linkse haatclubjes zouden volgen.
U herinnert zich ongetwijfeld nog de ‘frigobon’ van 250 euro voor de aankoop van energiezuinige huishoudtoestellen van Melissa Depraetere (Vooruit). Wel, ook die gaat amper een klein jaar na de invoering ervan al op de schop. De Vlaamse overheid is in die periode wel 18 miljoen euro – 4 keer meer dan begroot – armer geworden.
Ook de Vlaamse ontwikkelingshulp gaat bijna volledig op de schop: Malawi, Marokko en Mozambique krijgen geen directe steun meer en de groep boven MO* Magazine verliest zijn subsidies. Die beslissing kunnen we alleen maar toejuichen. Hopelijk vormt ze de voorbode van een gelijkaardige beslissing op federaal niveau, waar nog steeds een aanzienlijk bedrag naar ontwikkelingshulp gaat.
Het is jammer dat de regering niet bereid was om enkele socialistische heilige huisjes, zoals de geflopte subsidie voor gezonde maaltijden op school, te slopen. Dat had nochtans een mooie besparing kunnen opleveren, aangezien slechts een fractie van de voorziene 70 miljoen euro al is opgebruikt.
De Vlaamse besparingsoefening is klein bier in vergelijking met wat eerste minister Bart De Wever (N-VA) op federaal niveau zal moeten klaarspelen. Het Monitoringcomité schetst in een nieuw rapport een dramatisch beeld van de Belgische begroting: het tekort dreigt dit jaar op te lopen tot 4,2 procent van het bbp, ofwel ruim 26,5 miljard euro. Tegen 2029 zou dat bij ongewijzigd beleid zelfs 5,5 procent of 39 miljard euro zijn. Tegen dat Belgische betonrot is geen enkele nieuwe belasting opgewassen. Al maken we ons geen illusies: na de Vlaamse regering zal ook de federale binnenkort nog dieper in uw zaken zitten.








Premier Bart De Wever (N-VA)= belastingen, belastingen, belastingen.
Een coryfee en nestor uit de Vlaamse Beweging, wijlen Mark Grammens, verklaarde op 83 jarige leeftijd:” Ik zie het niet meer goed komen met de N-VA”. “Mensen die zo openlijk oneerlijk zijn gebleken, zijn geen knip voor de neus waard”. “Ik had De Wever door vanaf dag één. Liegen en bedriegen, alsof hij zich alles kan permitteren”.
Knack:” is de N-VA geen nationalistische partij meer? Grammens:” Ik kan alleen maar vaststellen dat hier een Vlaams-nationale partij, die als belangrijkste bestaansreden de Vlaamse zelfstandigheid heeft, precies het tegendeel doet van wat ze aan haar kiezers beloofde. Sinds de verkiezingen (25 mei 2014) doet de N-VA niets anders dan België zo sterk mogelijk maken .
Bron: Knack 10 augustus 2016.
Anno 2025 is de tekst nog actueel met de Belgicistische en zionistische beleidslijn van de N-VA’er Bart De Wever.
Idd de Vlaamse begroting is klein bier vergeleken met de federale: belzieke schuld in 2024: 642,875 miljard (verwachting in 2035: 750 mia!).
Federale schulden 500 mia (77%), Gewestelijke 116 mia en lokale besturen 26 mia.
Vlaams gewest 47 mia (40,7%) – Wallobrux 70 mia (60,3%)
Vlaamse gemeenten 11,7 mia (45%); wallobruxe 13,7 mia (55%).
Moet er nog zand zijn? Bijzonder weinig kans dat wallobrux zuiniger zou omspringen met de federale middelen die haar worden toegeschoven. Ook niet in de toekomst. Niets kan hen daartoe verplichten.
Dus: belzieke schuld niet gesplitst = tot dan dweilen blijven met de kraan open.
Het NVA-verkiezingsprogramma (°) bevat volgend extreem goed voornemen van OGL: beperking overheidsuitgaven tot 45% van BBP (nu: 56%) + zodra begrotingsdeficit > 5% BBP, dotatievermindering.
Het regeringakkoord bevat deze responsabiliseringsintentie alleszins niet. De eerste minister belooft institutionele voorstellen te doen, maar legt tegelijk voor zichzelf deparlementaire dammen daartoe extreem hoog. We raken hier natuurlijk het hart van deze belzieke staat: de financieringswet.
Op het Vlaamse niveau zal het dus het kiezen of delen blijven: bij lastenverlaging, dan hebben we, zeer tijdelijk, een beetje meer centen in onze portemonnee; bij verhoging, soupeert de Vlaamse overheid (vooral de Achteruitpostjes) het op met subisidies.
Finaal zal Vlaanderen die historische schuld quasi volledig op mogen hoesten. Tegen dan zijn onze waalse vrienden failliet.
Vlaamse begrotingen in evenwicht zullen dus niets helpen. Als prijs voor de overstap naar een confederatie, gaat NVA bovendien akkoord (°): overheveling, gedurende 25 jaar, van al onze BTW-opbrengsten naar een “delgingsfonds” voor de staatsschuld. Uiteraard zal dat potje niet volstaan.
Iedere Vlaming moet weten dat wij -dank zij goede budgetbeheersing van de opeenvolgende regeringen- al 25 jaar in die schuld geen aandeel meer hebben.
Ter info: BTW-ontvangsten 2024: 37,5 miljard, waarvan ruim 26 Vlaamse miljarden.
(°) Verkiezingsprogramma 2024: https://www.tijd.be/kieswijzer-2024/themas/staatshervorming-begroting-burger.html
(°°) Congresteksten 2014 2.4 schuldafbouw blz 51
https://avelgem.n-va.be/sites/afdelingen.n-va.be/files/generated/files/news-attachment/ontwerp-congresteksten-verandering-voor-vooruitgang.pdf
Wijlen mijn grootvader (°1876-+1974) zij altijd: “Als de liberalen aan de macht zijn stijgen de belastingen.” Daarmee bedoelde hij de belastingen voor Jan en Mieke (of Deborah van de kassa).
NVA is inderdaad de nieuwe liberale partij geworden.
NVA heeft al het verkeerde van VU, PVV en CVP overgenomen en al het goede ervan weggegooid.