INTERVIEW. Ellen Samyn (VB) over het einde van Nagorno-Karabach: “Voor het Westen heeft Artsakh economisch gezien geen waarde”

Ellen Samyn. Belga

Exclusief voor abonnees

Europa wil jonge bestuurders niet meer met SUV en maximum 90 km/u laten rijden, maar is het daarvoor bevoegd?

Wannes Neukermans

De Europese vervoerscommissie in het Europees Parlement stelt voor om in heel Europa voor beginnende bestuurders een proeftijd van twee jaar in te voeren. Tijdens die proefperiode mogen ze niet sneller dan 90 km per uur rijden. Bovendien mogen ze gedurende die 2 jaar ook niet achter het stuur van een zware terreinwagen of SUV kruipen. Oudere bestuurders zouden een geschiktheidstest moeten ondergaan.

Tegen 2050 wil Europa geen verkeersdoden meer. Jarenlang daalde het aantal doden, maar de voorbije jaren is er eerder sprake van een stagnatie, volgens verslagen van de Commissie Vervoer in het EP. En daar wil de Commissie Vervoer iets aan doen.

Proefperiode

Zo stelt die Commissie voor om in heel Europa beginnende bestuurders een proeftijd van twee jaar in te voeren. Pas nadien krijgen ze hun definitief rijbewijs. Tijdens die periode zouden ze slechts 90 kilometer per uur mogen rijden. Een SUV besturen zou ook verboden zijn en er is zelfs een voorstel dat nieuwe bestuurders wil verbieden om in het weekend tussen middernacht en 6 uur ’s ochtends te laten rijden.

Oudere bestuurders zouden vanaf de leeftijd van 70 jaar een medische controle moeten ondergaan. Het laatste voorstel dat op tafel ligt, is om in heel Europa de maximumsnelheid te beperken tot 130 kilometer per uur. Dat laatste voorstel zorgt vooral in Duitsland voor beroering. Het Franse Europarlementslid Karima Delli (Europe Ecologie-Les Verts) zou “te radicale voorstellen” geformuleerd hebben.

(Lees verder onder het artikel.)

https://palnws.be/2023/07/suvs-weren-uit-de-stad-is-moeilijk-zonder-te-weten-wat-ze-zijn/

Is Europa bevoegd?

“Uiteindelijk blijven het de lidstaten die bepalen of een voorstel erdoor komt of niet”, legt professor Europese Politiek Steven Van Hecke (KU Leuven) uit. Het is ook niet omdat een voorstel in het Europees Parlement op tafel ligt, dat het ooit gestemd zal worden. Maar de vraag of Europa bevoegd is of niet, is complex. In België is het – althans voor sommige bevoegdheden – duidelijk: de regio’s zijn bijvoorbeeld bevoegd voor onderwijs, defensie zit op federaal niveau. “Maar als er voldoende draagkracht is en men wil het écht, zal Europa altijd een manier kunnen vinden om een bevoegdheid naar zich toe te trekken”, legt Van Hecke uit.

“In het geval van de rijbewijzen kan het stellen dat het de interne markt ten goede zou komen, of dat het logisch is om het rijbewijs gelijk te trekken, aangezien er vrij verkeer is”, aldus Van Hecke. Bovendien komt een voorstel altijd van ergens. “Het kan zijn dat iemand heeft gezegd: ‘We zien hier heel de tijd bestelwagens van PostNL rijden: dan is het misschien ook goed dat die rijbewijzen gelijkgetrokken worden.'”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

5 gedachten over “Europa wil jonge bestuurders niet meer met SUV en maximum 90 km/u laten rijden, maar is het daarvoor bevoegd?”

  1. Die EG is van langs om meer verworden tot een excuus voor onze regelneven om de burger met allerlei pesterijen het leven te verzuren. De nutteloosheid ervan heeft al lang de kostprijs van het instituut overschreden.

Plaats een reactie

Steun nu ook

het vrije woord

Vind je dit artikel interessant?

Neem een PAL-proefabonnement

(nu eerste maand gratis)

Probeer het nu
Delen