(Shutterstock)

(Shutterstock)

Binnenland politiek

N-VA wil spoor hervormen naar Zwitsers model

Pieter Van Berkel

Oppositiepartij N-VA wil het Belgische spoor hervormen naar Zwitsers model: een gedecentraliseerd aanbod met regionale knooppunten. “Het treinaanbod en de infrastructuur moeten zich aanpassen aan de vervoersvraag, niet omgekeerd”, klinkt het.

Geen advertenties meer?

Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!

Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:

Doorlopend abonnement

Maandelijks opzegbaar

€ 9,00

per maand

Eenmalig betalen

3 maanden PAL-abonnement

€ 27,00

per kwartaal

Geen gedoe

12 maanden PAL-abonnement

€ 108,00

per jaar

Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!

Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.

Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!

Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.

Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.

Naar aanleiding van het debat over de liberalisering van het spoor lanceert N-VA een eigen toekomstplan voor het spoorvervoer. De EU wil dat het Belgische spoorvervoer tegen 2033 geliberaliseerd wordt.

De oppositiepartij klaagde in het verleden al herhaaldelijk de centralisatie rond de Brussels noord-zuid-as aan. Die flessenhals is een oud zeer dat verbeteringen van het aanbod of de stiptheid bemoeilijkt. “In de plaats van massieve transnationale lijnen die de kans op vertraging drastisch verhogen, hebben we meer nood aan een decentraal aanbod dat afgestemd is op het pendelverkeer”, zegt N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman. “Niemand pendelt van Oostende naar Eupen of van Antwerpen naar Charleroi. Het treinaanbod en de infrastructuur moeten zich aanpassen aan de vervoersvraag, niet omgekeerd.”

Ook vele andere Europese landen werken met een gedecentraliseerd spoor, althans in vergelijking met België. Zelfs in kleine unitaire landen als Nederland is dit geval. De N-VA kijkt bovenal naar Zwitserland als voorbeeld van hoe het moet. Daar zijn er drie grote infrastructuurbeheerders en meer dan 20 vervoersbedrijven. In regionale knooppunten sluiten treinen om het halfuur of kwartier op elkaar aan.

Ook voordelen voor Wallonië

“Het verdwijnen van het monopolie stimuleert de spoorvervoerders om een betere prijs-kwaliteitverhouding te leveren aan de reizigers”, aldus nog Roggeman. “Gewesten kunnen rechtstreeks investeren in hun eigen railinfrastructuur, wat vooral in Vlaanderen ten bate komt aan het goederenvervoer, de overslag in de havens en dus aan de economie en de modal shift van weg- naar spoorvervoer. De gewesten kunnen dan ook hun eigen beleid voeren met stationsparkings, die aansluiten bij het mobiliteitsbeleid en waarvan het betalend parkeren kan aangepast worden. Tegelijk betekent regionalisering het einde van de achterhaalde wafelijzerpolitiek. Megalomane projecten van stationsbouw, zoals in Luik of Bergen, zullen dan voor rekening zijn van de gewesten zelf.”

Volgens het Kamerlid zijn er ook voor Wallonië voordelen bij een regionalisering, aangezien er daar weinig draagvlak is voor een liberalisering. “Na een regionalisering van het spoorvervoer, krijgen deelstaten de mogelijkheid van de EU om de liberalisering niet toe te passen, te blijven werken met een unitair spoorbedrijf dat het monopolie krijgt, zonder beperkingen in de tijd”, klinkt het. “Als Wallonië zou verkiezen om de opportuniteiten van een liberalisering niet te grijpen, kunnen ze op hun eigen niveau het monopolie handhaven.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

1 gedachte over “N-VA wil spoor hervormen naar Zwitsers model”

Plaats een reactie

Delen