Bijkomende wetgeving om relschoppers uit manifestaties te weren komt er niet na druk van vakbonden en PVDA

Raoul Hedebouw (uiterst links) en Peter Mertens (rechts) op een PVDA-manifestatie. Photonews

Exclusief voor abonnees

Duitsland en Italië vormen alliantie tegen Europees verbod op auto’s met verbrandingsmotor

Wannes Neukermans

De Europese Unie werkt momenteel aan de goedkeuring van een plan om de verkoop van nieuwe auto’s en bestelwagens met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden. Het Europees Parlement heeft hierover twee weken geleden een verordening goedgekeurd, maar nu komt er protest vanuit Duitsland en Italië.

Duitsland wil een uitzondering voor synthetische brandstoffen, terwijl Italië vreest dat deze wetgeving te veel jobs zal kosten. Door deze tegenstand lijkt de goedkeuring van het plan op losse schroeven te staan. Ook Polen en Bulgarije protesteren tegen de EU-verordening.

Blokkeringsminderheid

De vier landen die tegen de wetgeving zijn, vertegenwoordigen samen meer dan 42 procent van de bevolking van de EU en kunnen daardoor de wetgeving blokkeren. Het Duitse ministerie van Transport heeft al aangekondigd dat Duitsland het plan niet zal steunen.

Normaal zouden de verschillende bevoegde EU-ministers het plan aanstaande dinsdag goedkeuren, maar de Zweedse voorzitter van de Raad heeft deze goedkeuring uitgesteld naar een latere vergadering. In ons land zouden de bevoegde ministers het plan vermoedelijk wél goedkeuren.

Fit for 55

Twee weken schaarden 340 Europarlementsleden zich achter de verordening die tot doel heeft de nieuwverkoop van CO2-uitstotende wagens tegen 2035 te verbieden. De Vlaamse partijen N-VA, cd&v, Open Vld en Groen stemden voor. Vlaams Belang stemde tegen het voorstel.

Europees Parlementslid Johan Van Overtveldt legde in een reactie uit dat N-VA voor heeft gestemd omdat het voorstel in lijn ligt met wat de Vlaamse regering al doet. “Dat andere ECR-leden hier niet voor zijn, heeft enkel te maken met de nauwe banden en belangen die zij hebben in de industrie”, aldus Van Overtveldt. “Wij zijn van oordeel dat de verbrandingsmotor grotendeels iets van het verleden moet zijn, en dat we moeten inzetten op alternatieven.” En dat zijn alternatieven, benadrukt het Europarlementslid zijn gebruik van het meervoud. “Niet alleen elektrisch, maar ook hybride en waterstof, en zelfs technologieën waarvan u en ik momenteel nog geen weet hebben dat ze bestaan.”

De verordening maakt deel uit van het pakket ‘Fit for 55’. De Europese Unie streeft ernaar om tegen 2050 volledig ‘klimaatneutraal’ te zijn. Daartoe moeten de 27 lidstaten hun CO2-uitstoot tegen 2030 met 55 procent verminderen ten opzichte van 1990. Het pakket ‘Fit for 55’ moet hen daarbij helpen.

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2023/02/verhofstadt-juicht-europees-verbod-op-verkoop-van-autos-met-verbrandingsmotor-vanaf-2035-toe-historische-beslissing/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

8 gedachten over “Duitsland en Italië vormen alliantie tegen Europees verbod op auto’s met verbrandingsmotor”

  1. Sorry, maar ik geloof minder en minder in het evangelie dat verklaart dat CO2 , vanwege de mens, oorzaak is van alle ellende. Elektrische auto’s binnen 10 jaar : er zullen waarschijnlijk voldoende laadpalen zijn, maar de vraag is : zal er voldoende stroom zijn?

  2. Eindelijk reactie tegen de waanzinnige oekazes van ‘sovjet Europa’, die uit het brein ontsproten zijn van groene fanatici. De verbrandingsmotor is een juweel, dat landen als Duitsland en Italië tot de perfectie ontwikkeld hebben, met een uitstoot die praktisch tot nul herleid is. Dit opgeven is zelfmoord, met het verlies honderdduizenden banen tot gevolg en de hegemonie van de Chinese industrie. Er zijn nu als brandstoffen ontwikkeld die nul Co2 uitstoot hebben, terwijl de loodzware batterijen van de electro-auto een enorme impact hebben op het milieu.
    En de Vlaamse politici maar mee heulen met wat hen wordt ingeblazen, zonder besef van wat dan ook. Dit is geen democratie meer. Boeren komen in opstand, anderen moeten dit voorbeeld volgen, zo niet wordt onze vrijheid vernietigd.

  3. Het klassieke scenario. Zoveelste “hysterische beslissing” van de EU – dictators. Onze economie, welvaart en cultuur (omvolking) moeten kapot. En achteraf zeggen zij dan dat zij de enigen zijn die de boel nog kunnen redden (mits bijkomende inspanningen en regeltjes voor de gewone burgers natuurlijk).

  4. De afvalberg van batterijen en windmolenwieken zal niet meer te overzien zijn. Congo zal eruit zien als Vietnam na een Amerikaanse bommenraid…met dank aan de groene waanzin.

  5. Rob,ipv varkenskwekerijen zullen het kamelenkwekerijen zijn,hun bereiders en berijders zijn hier al en we fokken ze groot met Vlaams belastingsgeld en niemand beseft het of wil het beseffen.

  6. Ik rij nog met een SAAB die 16 jaar oud is en 290.000 km heeft. Rijdt nog perfect, 6,2l/100km. Moet ik dit juweeltje op het schroot gooien om de wereld te redden? Ik kan zeker geen nieuwe auto kopen. Ik kreeg in Brussel 350€ boete omdat ik 500m in de LEZ had gereden.
    In Irak verbranden ze autobanden om stenen te bakken en ruwe aardolie om kalk te branden. Zelf gezien. En onze koeien mogen geen scheet meer laten omwille van CO2 en methaan. Hoe lang gaat die onzin nog duren.

Plaats een reactie

Delen