Nu al meer boetes voor snelheidsovertredingen geregistreerd dan in heel 2021

Annelies Verlinden. Photo News

Uncategorized

Nu al meer boetes voor snelheidsovertredingen geregistreerd dan in heel 2021

Belga Press Agency

Tijdens de eerste acht maanden van dit jaar zorgden de zogenoemde Gewestelijke Verwerkingscentra (GVC’s) voor de registratie van meer dan drie miljoen boetes voor een snelheidsovertreding. Dat zijn er meer dan in heel 2021, toen er net geen drie miljoen boetes werden verwerkt. Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) heeft dat maandag bekendgemaakt.

De GVC’s verwerken alle overtredingen van camera’s en trajectcontroles die geregistreerd worden door de federale politie en door de 159 lokale politiezones (op een totaal van 185) die op hen een beroep doen. Dankzij een versterking van 35 personeelsleden, zegt minister Verlinden, konden tussen januari en augustus al meer dan drie miljoen bestuurders worden beboet omdat ze met overdreven snelheid voorbij een vaste camera, mobiele camera of trajectcontrole reden.

Omdat onder andere door het stijgend aantal trajectcontroles de werklast van de GVC’s nog toeneemt, zullen er tegen het einde van het jaar nog eens 32 extra medewerkers worden aangenomen.

3 miljoen snelheidsovertredingen

“Dit jaar alleen al werden meer dan 3 miljoen bestuurders op hun verantwoordelijkheid gewezen omwille van overdreven snelheid”, zegt Verlinden. “Daarnaast zet de politie ook versterkt in op de controle van andere verkeersovertredingen: het gebruik van alcohol en drugs achter het stuur, afleiding achter het stuur… Pas als er niemand meer betrapt wordt, is onze missie volbracht.”

Zo werden tijdens het recente ‘weekend zonder alcohol achter het stuur’ nog 16.803 bestuurders gecontroleerd, van wie er 2,15 procent in overtreding waren. In mei werd dan weer specifiek op afleiding achter het stuur gecontroleerd. Tijdens de eerste nationale actiedag werden 2.445 inbreuken vastgesteld. 503 rijbewijzen werden toen ingetrokken.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Om u snel de belangrijkste nieuwsfeiten aan te kunnen bieden, neemt PAL NWS dagelijks enkele artikels over van het persagentschap Belga.

13 gedachten over “Nu al meer boetes voor snelheidsovertredingen geregistreerd dan in heel 2021”

  1. E-bikes kunnen ondertussen ongestoord 40 km/u rijden op fiets-en voetpaden of in residentiële woonzones en zone 30 km/u. Voor de Groene fundamentalisten blijft de automobilist (personenauto’s) de gebeten fiscale hond. Bestaat er overigens een effectieve controle over de bestemming van die fiscale boetes? Mijn suggestie aan de Vivaldi maffiosi: besteedt die fondsen aan de sociale zekerheid en onze energiefacturen. Hef een solidariteitsbijdrage op het inkomen van politici voor eenzelfde doel.

  2. Als er geen overtreders meer geklist worden is de ‘missie’ volbracht. Prachtpolitici zijn zij die een ‘missie’ uitstralen.
    Voor die ‘missie’ kan probleemloos meer personeel en politie worden ingezet, voor de bescherming van de burgers tegen gewelddadige agressie ligt de zaak blijkbaar iets moeilijker.
    De federale regering beschikt blijkbaar over sjamanen om hemelse fiscale manna over zich uit te roepen, maar de burger moet hopen met een pover edoch welgemeend schietgebedje aan zijn trekken te komen.

  3. Tja,plaats nog wat meer camera’s en trajectkontrole, dit heeft weinig met veiligheid te maken maar eerder een gouden kip. Een enkele verstrooiïng is al genoeg om weer meer geld uit de burger te sleuren.

  4. Veel snelheidsbeperkingen zijn puur voor de burger zijn centen nogmaals te pakken.
    Als er zoveel overtredingen zijn, wil dit ook niet zeggen dat deze snelheidsbeperking onnodig is? Dat er dus gerust wat vlotter mag gereden worden, is tijdsbesparend, rendabeler voor de economie, en voor het milieu, want traag rijden, constant moeten vertragen (remmen) en terug versnellen is minder milieuvriendelijk.
    Laat het verkeer in het algemeen (waar het kan natuurlijk) wat vlotter rijden, minder agressie en frustratie, meer aandacht voor het verkeer, dus minder ongevallen…
    Gevaarlijke punten, scholen, drukke verkeersaders mogen natuurlijk beperkt zijn!!
    En al dit boetegeld, zou dit niet kunnen gebruikt worden om de fietspaden beter aan te leggen, want er zijn er velen maar van erbarmelijke staat.

  5. hoe wordt het geld van die boetes verdeeld,1/5 naar Vlaanderen en 4/5 naar wallo-brux.Van verdoken transfers gesproken,hé annelies en quickie ,kun je een antwoord geven daarop of moeten we wachten tot 2024

  6. De auto is en blijft melkkoe nummer één via accijzen en BTW op brandstof maar vooral door vaak nutteloze snelheidsbeperkingen in combinatie met flitspalen en trajectcontroles. Nu de inflatie zo hoog is en de brandstof zo duur betalen automobilisten al een boete elke keer ze hun auto starten en tijdens het rijden volgt de rest.

Plaats een reactie

Delen