Vlaams Belang organiseert studiedag over mobiliteit: "Vlaanderen slibt dicht en staat stil"

Illustratiebeeld. Shutterstock

Uncategorized

Vlaams Belang organiseert studiedag over mobiliteit: “Vlaanderen slibt dicht en staat stil”

Anton Schelfaut

Op zijn studiedag over mobiliteit heeft het Vlaams Belang zondag meer dan honderd voorstellen gelanceerd die de Vlaamse mobiliteit moeten verbeteren. De meest opvallende zijn een Vlaams vignet, het zogenaamde ‘Spoorveiligheidsplan’ en een maximaal toegelaten snelheid van 130km/u op de autosnelwegen.

Bart Claes, Vlaams Parlementslid voor Vlaams Belang en voorzitter van de commissie Mobiliteit, lichtte de mobiliteitsvisie van zijn partij toe. Hij wil geen principiële keuze maken tussen het stimuleren van de auto of het openbaar vervoer, maar met maatregelen komen die de reistijden zo kort mogelijk maken. “Wij gaan niet tegen de burger zeggen dat hij verplicht het openbaar vervoer moet gebruiken of juist de auto. Die keuze moet vrij zijn, en die keuze moet ook mogelijk zijn”, aldus Claes.

Ook Kamerlid Frank Troosters en Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (beiden Vlaams Belang) namen deel aan de studiedag. Troosters becommentarieerde een getuigenis van een chauffeur van De Lijn over geweld op het openbaar vervoer. “Je kan wat mij betreft een perfecte trein hebben, maar als die niet veilig is zullen mensen die niet nemen”, aldus Troosters.

Verheyden liet op zijn beurt zijn licht schijnen over de Vlaamse transportsector, die volgens hem wel degelijk nog een toekomst heeft. Hij schoof enkele voorstellen naar voren om “obscure postbusfirma’s”, die vaak niet in orde zijn met de verzekering, de rij- en rusttijden niet respecteren of overladen vrachtwagens de baan op sturen, aan te pakken.

Economische hefboom

Barbara Pas, fractievoorzitter voor Vlaams Belang in de Kamer, concludeerde dat Vlaanderen dichtslibt en dat we steeds meer en langer stilstaan. “Het Vlaams Belang maakt geen principiële keuzes tussen privaat of openbaar vervoer, maar een betere onderlinge afstemming van de vervoersmodi. Inzetten op betere infrastructuur, een ruimer aanbod en kortere reistijden maken ons mobiliteitsnet niet enkel toekomstbestendig, maar ook vlotter en veiliger. Investeringen moeten doelgericht gemaakt worden, met een langetermijnvisie. Een efficiënt mobiliteitsbeleid werkt namelijk ook als hefboom voor de gehele economie”, besloot ze.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

1 gedachte over “Vlaams Belang organiseert studiedag over mobiliteit: “Vlaanderen slibt dicht en staat stil””

  1. Bekijk de “ingrepen” die de steden, provincies en de regio eens van dichtbij en het antwoord ligt voor je klaar. Akkoord er zijn meer wagens maar om grote assen meer toegankelijk te maken, doet men net het tegenovergestelde: 3 baanvakken worden er 2, 2 worden er 1; de toegelaten snelheden (ondanks dat de wagens zoveel veiliger geworden door de constructeurs) gaan van 90 naar 70 van 50 naar 30 en straks als de begroting weer eens niet klopt (lokaal of regionaal) naar 15 voor de “veiligheid”; overal worden verkeersdrempels gelegd en “obstakels” om de ergernissen te bevorderen en het verkeer onveiliger te maken; met staat te roepen om het klimaat zoveel zelfs dat we vanaf 2028 elektrisch moeten rijden maar men weigert pertinent op 5km 10 stoplichten te synchroniseren in functie van de toegelaten snelheid als die al dezelfde zou zijn; met wil de auto uit de steden houden om ze in parkeerterreinen te laten parkeren die een tweede soort belasting geworden zijn; men investeert in een gigantisch camara-netwerk enkel met als doel diegenen die niet op tijd hun belastingen betaald hebben of te laat naar de keuring zijn geweest te beboeten en misbruiken het om steeds te weten wie waar rijdt ipv omwille van de “veiligheid”. Een kakafonie van snelheidsbeperkingen op een afstand van 1km 70-50-30-50-70 met 75m verder een bordje 50 Herhaling en 3x in de week een flitscontrole…dat is het Vlaanderen van vandaag. En het openbaar vervoer: super als ze al rijden, als ze al op tijd rijden, als ze al betaalbaar zijn, en als ze al veilig zijn (niet het voertuig, maar het tuig dat erop zit) en als ze niet staken. Veel werk aan de Vlaamse winkel en goed dat het VB eens de olifant in de porseleinkast aanduidt, want voor andere traditionele partijen, dus ook NVA, is mobiliteit, parkeren en “verkeersveiligheid” een inkomstenpost op hun begroting en geen uitgavepost.

Plaats een reactie

Delen