INTERVIEW. Bart Dochy (cd&v): “Dat stikstofdecreet van N-VA en Open Vld was ofwel kwade wil, ofwel domheid”

INTERVIEW. Bart Dochy (cd&v): “Dat stikstofdecreet van N-VA en Open Vld was ofwel kwade wil, ofwel domheid” - Photonews

Exclusief voor abonnees

SUV’s weren uit de stad is moeilijk zonder te weten wat ze zijn

Wannes Neukermans

Eigenaars van SUV’s moeten in Parijs vanaf volgend jaar een supplement betalen om te parkeren en ook het Brussels Gewest onderzoekt of er maatregelen tegen de grote auto’s kunnen komen. Ze zouden gevaarlijker zijn en voor overlast zorgen in de stad. Het doet de vraag rijzen hoe we een SUV precies definiëren.

SUV’s (sports utility vehicles) zijn volgens verschillende verkeersexperts groot, zwaar, vervuilend en gevaarlijk. Zo is de blinde vlek voor de wagens veel groter dan bij andere types auto’s, blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Toch zijn de SUV’s in ons lands niets vergeleken met die uit de VS. Geen enkele grote autogroep (General Motors, Ford, Toyota… brengt de gigantische pich-up trucks en grote SUV’s die in de VS rondrijden in Europa op de markt. De Ford F150 is al decennialang de meest verkochte pick-uptruck in de VS. In Europa is dat de Ford Ranger, duidelijk een kleiner model.

(Lees verder onder de foto.)

Ford Ranger (links) en Ford F150 (rechts). Photonews
Ford Ranger (links) en Ford F150 (rechts). YouTube

Wat is een SUV?

Daarom is de vraag: wat bedoelt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van der Brandt precies, als ze “megatrucks en SUV’s” wil weren uit de stad? Gaat het dan over de écht grote wagens, type Defender, Audi Q7 en BMW X5? Vallen de midsize SUV’s zoals de Ford Kuga of de Audi Q3 daar ook onder? En wat met mini SUV’s zoals een Suzuki SX4, of kleinere crossovers van het type Volvo XC70 en bepaalde uitgaven van de Volkswagen Passat?

(Lees verder onder de foto’s.)

Audi Q7. Shutterstock
Suzuki SX4. Shutterstock

Volgens minister Van den Brandt worden er opties bekeken over hoe de overlast beperkt kan worden en is er een studie besteld. Die moet enerzijds in kaart brengen hoeveel SUV’s er rondrijden. Anderzijds moet die kijken welke maatregelen mogelijk zijn. Hoe die SUV’s gedefinieerd gaan worden, is nog niet duidelijk. VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman stelt ook dat het misschien niet verstandig is om families met een kleine SUV of crossover te bestraffen.

Die gaan van hogere parkeertarieven tot een totaalverbod in de hele bebouwde kom. In Parijs komt er binnenkort al een nieuw parkeertarief dat eigenaars meer aanrekent naargelang de grootte en het gewicht van het voertuig. “Maar ook softere (sic) versies zoals enkel een verbod in schoolomgevingen behoren tot de mogelijkheden”, zegt Van den Brandt bij De Morgen. “Het is dan aan de politiek om een keuze te maken en dat zullen we doen.”

Lees ook:

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief

Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

8 gedachten over “SUV’s weren uit de stad is moeilijk zonder te weten wat ze zijn”

  1. Een SUV is gewoon veel veiliger dan een gewone auto, ook voor andere weggebruikers. In een SUV heb je een beter overzicht en zie je fietsers en voetgangers veel beter komen dan vanuit een laagvliegende koekendoos. Maar zover kunnen en willen de afgunstgroentjes niet denken.

  2. Als fietser weet ik gauw wat een SUV is: als de auto ten dele het fietspad inneemt omdat hij langs de kant van de autoweg kans heeft geraakt te worden door een andere auto (vooral wegens het hoge tank-gehalte), is het een SUV. Hij hindert dus de fietser om niet aan de andere kant (de autoweg) geraakt te worden.

  3. Er ooit all ends gedacht dat veel oudere mensen en SUV kopen omdat het een voertuig is waar je als oudere makkelijker kunt in- een uitstappen , domme kalle??????????

  4. Dikke onzin Wim! De maximum breedte van eender welk voertuig op de openbare weg in België is wettelijk bepaald! Alleen hebben ze bij de aanleg van onze wegen en parkings daar dikwijls geen rekening mee gehouden! Leg de schuld dus niet bij de mensen die een perfect wettelijk voertuig hebben gekocht, leg de schuld bij onze onbekwame overheid die uitblinkt in het falen op ALLE gebieden! Trouwens, bestelwagens en vrachtwagens zijn minstens even breed. Die ook maar verbieden dan? Het gezond boerenverstand is in België zoooo ver weg!!!!!

  5. Volgens mij kunnen die wel zo ver nadenken hoor Geert! Maar die groene nietsnutten???? zijn allemaal van die leeglopers ???? met geen Euro op hun naam die te lui zijn om hard te werken en hun jaloersheid ???? tegenover mensen die WEL hard werken haalt dan de overhand. En dus vinden zij dat wat zij zelf door hun luiheid niet kunnen betalen dan maar verboden moet worden voor mensen die dat WEL kunnen!

  6. De West-Europese overheden zijn één grote bende dieven en bedriegers. De klimaatproblematiek wordt al een halve eeuw misbruikt om de burgers te bestelen en te controleren/manipuleren.
    Specifiek voor SUV’s regeltjes (en vooral kosten) bedenken is een straatje zonder einde. Wat het zicht betreft, al eens in een Audi TT (of een andere sportwagen) gezeten? Je ziet naar opzij en achter nog niet de helft vergeleken met een kleine personenwagen. En vooraan is het zicht beperkt tot een horizontale streep. Qua ingenomen oppervlakte op de weg kennen ze er met hun grote sedan’s (waar politiekers, royalties en beroemdheden zo graag mee pronken) bij Audi, Mercedes, BMW, R-Royce, Bentley enz. ook wel wat van. Het doel is m.i. duidelijk: op naar het socialisme waarbij politiekers/machthebbers/bevoorrechte burgers met luxueuze bakken en chauffeurs rondcruisen op kosten van de belastingbetaler en de gewone burger die met een moderne versie van een Trabant “mag” rondrijden of, indien een beetje auto-enthousiast, zich blauw betaalt aan zijn hobby vanwege taksen en pestmaatregelen met bijhorende boeten allerhande.
    P.S.: Ik ben geen autofanaat, mij interesseren prestigewagens totaal niet. Maar ik heb een hekel aan de regeltjesmaatschappij.

Plaats een reactie

Delen