In de jaarlijkse tewerkstellingsenquête van de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) blijkt dat de tewerkstelling in een derde van de Antwerpse haven in 2024 fors daalde. Liefst 1.436 voltijdse equivalenten (VTE) gingen verloren in vergelijking met 2023. Dit is goed voor een daling van 6,4 procent.
Geen advertenties meer?
Ingelogde abonnees steunen niet alleen een van de enige kritische en onafhankelijke media, maar zien ook geen vervelende advertenties. Abonneer je snel en eenvoudig en krijg meteen toegang tot vele duizenden exclusieve artikelen!
Maak hieronder je keuze voor het gewenste abonnement:
Liever ook op papier? Bekijk alle abonnementen!
Het doorlopend abonnement wordt automatisch verlengd voor steeds één maand.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een online abonnement van 3 maanden via een eenmalige betaling.
Liever ook op papier? Bekijk al onze abonnementen!
Steun het vrije woord met een eenmalige betaling en je zit een jaar goed.
Log hieronder in om dit bericht volledig te lezen. Ben je al ingelogd, kijk dan op je account of je nog een actief abonnement hebt.
De Antwerpse haven bestaat uit verschillende delen met allerhande concessies. Officieel is het sinds enkele jaren de haven van Antwerpen-Brugge (met Zeebrugge). Op de linkeroever van de Schelde ligt de Waaslandhaven met bijvoorbeeld het Deurganckdok. En daar bevindt zich een heleboel containertrafiek.
Veel jobs
De haven is een van de grootste motoren van de Vlaamse economie. Maar voor de tewerkstelling is de Waaslandhaven terug tot het niveau van 2019 gezakt. Ook de indirecte en totale tewerkstelling delen in de klappen. Dat blijkt uit de resultaten van de bevraging die Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) jaarlijks uitvoert bij de bedrijven in de Waaslandhaven.
Op zich gaat het nog om veel jobs. 21.017 directe arbeidsplaatsen bleven over in 2024. De grootste verliezen waren voor rekening van de arbeiders en de bedienden. Samen goed voor 786 minder VTE. Dit deel van de haven deed het tevens met minder uitzendkrachten (min 352 VTE) en opvallend genoeg ook met minder havenarbeiders (min 298 VTE).
Volgens de Nationale Bank van België (NBB) is elke job in de haven van Antwerpen goed voor 1,26 bijkomende jobs elders in Vlaanderen. Dat betekent dus dat hoogstwaarschijnlijk elders 1.809 jobs verdwenen of op het punt staan te verdwijnen. De industrie op de rechteroever van de Schelde kreeg in 2024 en 2025 ook al forse klappen te verwerken. Dit belooft weinig goeds wanneer ook daar de tewerkstellingscijfers voor 2024 bekend worden.
De voorbije tien jaar kende de werkgelegenheid in de Waaslandhaven een enorme en quasi gestage groei. In 2014 werkten er 16.327 VTE in de Waaslandhaven, in 2024 waren dat er 21.017. Goed voor een stijging van 29 procent, maar veel optimisme valt er niet op te tekenen nu het werk fors afneemt.
Groei van maritieme trafiek
Voor de Waaslandhaven zelf is die afnemende tewerkstelling een indicator. Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) heeft als aandeelhouders de intercommunale Interwaas (34,6 procent), de Haven van Antwerpen-Brugge (37,5 procent), het Vlaams Gewest (15 procent) en de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht (12,9 procent). De inkomsten komen van erfpachten en concessies.
In 2024 meerden 6.274 zeeschepen aan in de Waaslandhaven. Dat waren er meer dan in 2023, maar na 2025 wel het kleinste aantal sinds 2018.
Boudewijn Vlegels, voorzitter MLSO, zei het volgende: “Hoewel de maritieme trafiek in 2024 nog een spectaculaire groei kende, stond de chemiesector zwaar onder druk en kondigden verschillende bedrijven herstructureringen aan. Voor het eerst in jaren vertaalde zich dat in een algemene daling van de tewerkstelling in de Waaslandhaven. Hopelijk is deze terugval van de werkgelegenheid slechts een tijdelijk fenomeen, en geen structurele kanteling.”
Meer over de Antwerpse industrie







