Uncategorized

Kunst in de Stad

MMMV

Vorige maand zijn in Antwerpen twee beelden uit de collectie Kunst in de Stad opnieuw in de publieke ruimte geplaatst en er zijn recent twee kunstwerken aangekocht die eveneens een plaats in de havenstad hebben gekregen.

In Antwerpen staan al flink wat monumenten, standbeelden en kunstwerken in de publieke ruimte. Het openluchtmuseum Middelheim ontfermt zich hierover. Naast het onderhouden, onderzoeken en uitbreiden van deze collectie, wordt ook ingezet op het verbeteren van de presentatie en de zichtbaarheid. Een betere spreiding van de beelden en kunstwerken over de hele stad is een aandachtspunt.

Boodschapper

Sinds november kunnen bewoners en bezoekers in Antwerpen opnieuw twee topstukken uit de verzameling Kunst in de Stad bewonderen. Het eerste is “De Boodschapper” uit 1955 van de Wit-Russische Ossip Zadkine (1890-1967), van wie ook werk te zien is in het kunstpark van het Middelheimmuseum. De bronzen “De Boodschapper” werd in 1959 aan de stad geschonken door Maurits Naessens van de toenmalige Bank van Parijs en de Nederlanden, een mecenas voor vele jonge kunstenaars. Bij de schenking had Naessens de wens uitgedrukt dat het beeld “een eerste groet zou zijn van Antwerpen aan de schepen van alle naties die Antwerpen aandoen”.

Het beeld is kunsthistorisch een van de meest waardevolle werken uit de collectie Kunst in de Stad. “De Boodschapper” is een menselijke figuur die in zijn armen een boot, een tempel, een aquaduct en enkele miniatuurfiguren draagt. Na decennialang in het industriële havengebied te hebben gestaan, komt het beeld nu dichter bij de mensen. Het heeft een mooie plek gekregen in het Droogdokkenpark aan de Scheldebocht en kijkt uit over de rivier, richting haven.

Nog zo een iconisch beeld is “Moeder en Kind” van Jozef J. Peters (1927-1983). Het werd in 1980 ingehuldigd op het Moorkensplein in Borgerhout en het is daar nu teruggeplaatst. De originele sokkel is op basis van archieffoto’s opnieuw gemaakt en ook de patina van het bronzen beeld werd hersteld.

Vrouwen op de sokkel

Een in onbruik geraakte klassieke sokkel in het Stadspark wordt nu gebruikt om tijdelijk nieuwe beelden van hedendaagse kunstenaars te presenteren, die nadien elders in de stad een vaste plek krijgen. “Publiek Figuur” heet dit project en het is bedoeld om ons te laten nadenken over wie of wat we vandaag op een sokkel willen zetten. Het eerste beeld in de reeks is “Figure of Color” van Tramaine de Senne, een Amerikaanse die woont en werkt in Antwerpen. Het is een werk in brons en gepigmenteerde was en verwijst zowel naar de titel van het project als naar de Engelse uitdrukking ‘person of color’, die in het geboorteland van Tramaine de Senna vaak gebruikt wordt voor niet-blanke Amerikaanse burgers.

Antwerpen kocht dit jaar nog een tweede beeld, eveneens van een vrouwelijke kunstenaar. Dit past in de aankooppolitiek die wil inzetten op vrouwelijke en internationale kunstenaars omdat die in de historische collectie Kunst in de Stad ondergewaardeerd bleven. Het nieuwe werk is “Silver Screen” van Nadia Naveau, een van onze kunstenaars die ook internationaal een stevige reputatie heeft opgebouwd. Het bronzen werk is aangebracht aan een gevel op het Hendrik Conscienceplein. Het oogt ietwat surrealistisch: we zien een gemaskerde kat, gordijnen, een rol die een deel van een stad afdekt. Hoewel Naveau in haar beeldtaal inzet op de uitwerking van sculpturale details, worden die hier in een tweede beweging afgeschermd.

Met de plaatsing van deze vier beelden toont Antwerpen dat kunst in de publieke ruimte niet mag ontbreken als de stad de ambitie heeft, zoals in het beleidsplan te lezen is, om stadsontwikkeling te koppelen aan de esthetische opwaardering van de stad.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Plaats een reactie

Delen