Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Uncategorized

Leerlingen lager onderwijs kregen voornamelijk taalachterstand tijdens coronacrisis

Simon Segers

Wetenschappers van de KU Leuven hebben in nasleep van de coronacrisis de leerachterstand in het basisonderwijs onderzocht. Vooral taalvakken Nederlands en Frans kenden een achteruitgang. Opvallend is dat de zwakkere leerlingen minder vertraging opgelopen hebben dan de sterkere.

Onderzoekers Kristof De Witte en Letizia Gambi bestudeerden de resultaten van de IDP-testen. Dit zijn proeven die de leerlingen op het einde van het vierde en zesde leerjaar afleggen om de kennis van Nederlands, wiskunde en wereldoriëntatie te peilen. De Witte en Gambi vergeleken de meest recente resultaten met deze van vijf jaar geleden. Twaalfjarigen hebben na de sluiting van de scholen ten tijde van de eerste coronagolf gemiddeld een half jaar leervertraging opgelopen. Alleen in het leergebied Mens en Maatschappij is sinds de start van de pandemie geen achterstand vastgesteld.

Mondmaskers

Taalvakken Nederlands en Frans kenden een verdere leervertraging in 2021. Bij Nederlands lag de focus van het onderzoek op begrijpend lezen en bij Frans op luisteren en lezen. In deze gebieden is een bijkomende achterstand van respectievelijk 40 en 25 procent ontstaan. Wiskunde is gestagneerd en bij Wetenschappen en Techniek kan zelfs gesproken worden van een minimale verbetering. Kristof De Witte vindt het echter logisch dat de talenkennis het meest geleden heeft onder de coronacrisis. “Taalverwerving is een cyclisch en incrementeel proces. De didactiek is bij talen meer gestoeld op interactie” , aldus de onderzoeker. De Witte vermoedt verder ook dat de mondmaskerdracht tijdens de lessen een invloed kan gehad hebben op de taalverwerving.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

1 gedachte over “Leerlingen lager onderwijs kregen voornamelijk taalachterstand tijdens coronacrisis”

  1. Taalachterstand is een belemmering om vooruitgang in tal van scholen,.
    Normaliter begint de opvoeding thuis en educatie in scholen.
    Bij de nieuwkomers is het veeleer omgekeerd dat kinderen de ouders moeten opvoeden, fungeren als tolk.
    Hoe kunnen deze kinderen zich ontwikkelen waar ze enerzijds moeten meegaan in een leer der religie,en anderzijds zich moeten integreren in een maatschappij dat haaks staat op de leer der religie.

Plaats een reactie

Delen