Foto: Belga

Uncategorized

Meeste doden sinds 2016 en meer gewonden en ongevallen in het verkeer: “Verontrustende cijfers”

Wannes Neukermans

De laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute toont aan dat het aantal doden op onze wegen in de eerste zes maanden van 2022 met meer dan 40 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in het jaar voordien. In totaal kwamen al 231 personen om het leven in het verkeer.

“Alle indicatoren vertonen een grote stijging”, schrijft Vias op haar website. Tijdens de eerste 6 maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse gestegen met 39 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (231 doden ten opzichte van 166). We zitten daarmee op quasi hetzelfde niveau als 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie toen er 236 doden in het eerste semester te betreuren vielen. Het aantal gewonden (+19 procent) en het aantal letselongevallen(+20 procent) stijgt ook. Alle indicatoren vertonen dus een grote stijging.

Per regio zijn de verschillen groot. In Limburg en Vlaams-Brabant vielen er minder doden dan vorig jaar, terwijl de provincie Antwerpen een status quo kende. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 18 naar 24. In West-Vlaanderen was de balans zeer negatief. Daar steeg het aantal doden van 13 naar 31. 12 doden daarvan vielen in ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was.

Bron: Vias, Federale Politie

Voetgangers, fietsers en e-steps

Het meest verontrustend vindt Vias de tendens bij de voetgangers. Daar stijgt het aantal doden van 13 naar 35 doden. “Die stijging kan niet uitsluitend verklaard worden door het verschrikkelijke ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers om het leven kwamen”, waarschuwt het verkeersinstituut. Het aantal verkeersdoden steeg ook fors bij de fietsers (van 17 naar 32 doden) en de automobilisten (van 82 naar 102 doden).

Ook opvallend: in Vlaanderen verdubbelt het aantal ongevallen met een elektrische step, van 181 naar 388. Het aantal fietsongelukken stijgt ook met meer dan 20 procent. Er gebeurden 4581 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste 10 jaar noteerden. Vooral bij de elektrische fietsen in Vlaanderen was de stijging enorm. Er gebeurden 1433 letselongevallen ten opzichte van 977 vorig jaar, dus 47 procent.

Zwakke weggebruikers beter beschermen

“De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer laten een stijging zien van het aantal doden op onze wegen. We komen nu uit op ongeveer hetzelfde peil als voor de coronapandemie in 2019”, schrijft Vias in haar conclusie. “Er is de laatste 5 jaar geen structurele daling meer waarneembaar van het aantal verkeersdoden in ons land. Deze barometer toont meer dan ooit aan dat de uitdaging ligt in het beter beschermen van alle kwetsbare weggebruikers.”

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2022/08/dagelijks-raken-dertien-kinderen-gewond-bij-ongeval-op-weg-naar-of-van-school/
https://redactie.palnws.be/2022/06/verkeersinstituut-vias-komt-rijbewijs-met-punten-bepleiten-in-de-kamer/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

14 gedachten over “Meeste doden sinds 2016 en meer gewonden en ongevallen in het verkeer: “Verontrustende cijfers””

  1. Deze barometer toont misschien ook aan dat het hoge tijd wordt om zwakke weggebruikers er op te wijzen dat de openbare weg geen far west is maar dat er een wegcode is die ook voor hen telt?!

  2. Een heel groot deel van voetgangers, fietsers en zeker steppers vegen hun gat aan alle verkeersregels.Niet moeilijk dat erzoveel o gevallen zijn met zulke sjarels. Op 1 km Bredabaan net 4roodlicht gebronste lopers kunnen ontwijken die vervolgens de vinger toonden.

  3. Het zou heel nuttig zijn mochten de zwakke weggebruikers het verkeersreglement beter respecteren.
    Als daar zijn:
    Stoppen aan een rood licht.
    Stilstaan bij een stopteken.
    Respecteren van voorrangsregels.
    Niet een voorrangsweg opdraaien zonder te kijken of er geen gevaarsituatie is.

    Voor de overheid:
    Aan kruispunten met verkeerslichten een onderscheid maken tussen de zwakke weggebruikers en het zware verkeer om het kruispunt over te steken, zo zullen veel dodehoek ongelukken vermeden worden.

  4. Vrachtwagens + 3.5 ton = 90 km/h, autobussen met MENSEN mogen dan 100 km/h rijden, begrijpe wie kan want nu zijn materialen belangrijker dan mensen of de wet moest door een belgische politieker gemaakt zijn.

  5. Moest iedereen zich aan de elementairste verkeersregels houden (rode lichten, gsm achter het stuur, rotondes gebruiken zoals het hoort, verlichting opzetten…) het aantal doden zou sterk afnemen. Maar fietsers, voetgangers en e-steppers vegen net daar het meest hun broek aan. Automobilisten worden steeds streng gecontroleerd en vooral voor het minst zwaar beboet. De andere weggebruikers nooit, integendeel “stap op je fiets en je hebt altijd en overal voorrang”. Verkeersveiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid en regels zijn er door iedereen te respecteren, ook fietsers.

  6. De ‘zwakke’ weggebruiker is dikwijls ook een arrogante en onachtzame weggebruiker.Stoppen voor rood licht is alleen voor vierwielers,al de rest veegt er z’n voeten aan.Muziek te hard in de auto?Boete,want je mag je niet ‘opsluiten in een geluidsbubbel’ die alle omgevingsgeluiden uitsluit.Koptelefoons of oortjes,veelal nog voorzien van active noise cancelling ,gebruikt door de zwakke weggebruiker is dan weer wél toegestaan,terwijl ze geen bal horen en intussen meestal nog naar het schermpje van hun smartphone liggen te loeren.En wat ook vergeten wordt,is dat die groep met die mentaliteit dikwijls nog de automobilist ‘van morgen’ moet worden.

  7. Ik ben een fervent fietser en ik kan de commentaren van de lezers zeer goed begrijpen, de meeste fietsers en niet alleen jeugd veegt aan alles hun gat!! Maar vias zal het gemotoriseerd verkeer weer aanpakken, ik mag gehandicapten niet beledigen, maar bij vias zijn die oververtegenwoordigd, blijkbaar moet het IQ daar zeer laag liggen wil je daar kunnen werken?!

  8. Naast het inderdaad, dikwijls, onverantwoord rijgedrag van zwakke weggebruikers, wordt ook een belangrijke factor “vergeten” : onze erbarmelijke en gevaarlijke wegeninfrastructuur. Dit is een verantwoordelijkheid van de overheid. Dus, zo veel als mogelijk de aandacht er van afleiden en focussen op de burger. Ik fiets en rijd ook regelmatig met de moto in Nederland. Groot verschil, wat betreft verkeersveiligheid door betere infrastructuur, in vergelijking met hier. Door de jaaaaren lange Vlaamse bouwkoorts , politieke corruptie, met de liberalen als koplopers, qua ruimtelijke ordening, en het verlenen van bouwvergunningen zitten we nu met onze heerlijke lintbebouwing en een volgebouwd Vlaanderen. Dit maakt aanpassen van wegen, vaak, zo goed als onmogelijk. Alleen al de enorme kost voor massale onteigeningen om, bvb, het aanleggen van brede, veilige fietspaden is een serieuze handicap.

Plaats een reactie

Delen