Vraag van de Week: Moet 30 km/u de norm worden in de bebouwde kom?

Illustratiebeeld. Shutterstock

Uncategorized

Vraag van de Week: Moet 30 km/u de norm worden in de bebouwde kom?

Anton Schelfaut

Groen en Vooruit willen van 30 kilometer per uur de norm maken in de bebouwde kom, om zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers terug te dringen. Burgemeester van Middelkerke Jean-Marie Dedecker is niet te spreken over het voorstel. Een nieuwe snelheidsverlaging zou volgens hem slechts een manier zijn om de gemeentekassen te spijzen. Wat denkt u? Moet 30 km/u de norm worden in de bebouwde kom?

https://redactie.palnws.be/2022/08/jean-marie-dedecker-een-verlaging-van-de-snelheid-leidt-tot-een-verhoging-van-de-inkomsten/

Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. De minister is geen voorstander van een veralgemening.

Antwerpen telde de meeste slachtoffers (10), in West-Vlaanderen, Limburg en Vlaams­ Brabant vielen telkens 7 doden, in Oost­ Vlaanderen kwam één voetganger om het leven. In 2021 vielen 22 dodelijke slachtoffers in straten waar auto’s 50 kilometer per uur kunnen rijden. Er vielen 9 doden in een zone 30 en één dode op een plek waar 70 kilometer per uur mag gereden worden.

Inkomstenverhoging

Volgens Jean-Marie Dedecker, onafhankelijk Kamerlid en burgemeester van Middelkerke, heeft het voorstel van Vooruit en Groen niets met de veiligheid van zwakke weggebruikers te maken, maar met de incasso. Gemeenten mogen snelheidsboetes tot en met 70 km/u immers zelf innen. “Het is een manier om de gemeentekassen te vullen”, oordeelt hij. “Een verlaging van de snelheid leidt tot een verhoging van de inkomsten.”

Wat denkt u? Stem hieronder en beargumenteer uw mening in de reacties.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

16 gedachten over “Vraag van de Week: Moet 30 km/u de norm worden in de bebouwde kom?”

  1. Oja, er staat elke dag een file van de Kennedytunnel tot Sint Niklaas omdat de politie persé 70km/u wou invoeren “omdat mensen sterven in de Kennedytunnel”. Er zullen elke dag files aan de bebouwde kom staan van elke gemeente als je een kolonne auto’s die 70km/u rijden plots 30k/u laat rijden. Experts schermen steeds met het idiote argument dat de doorstroming groter is als je auto’s bumper aan bumper voorbij een testpunt laat rijden in een file tav van auto’s die er tegen volle snelheid passeren. Voor hen is de file de eindoplossing. Hun wereldvreemde wiskundige bewijs dat jouw tijd niks waard is en wanneer straks niemand meer auto wilt rijden behalve de politie en de vuilkar, dan is hun doel bereikt. Je kan namelijk elke totalitaire maatregel goedpraten met “anders sterven er mensen”. Wanneer je de horeca sluit, wanneer je de avondklok instelt, wanneer je de mensen dwingt om experimentele injecties te nemen of wanneer je de snelheid wilt verlagen of wanneer je CO2 belasting invoert. Ze geven niet echt om mensen die elke dag duizenden euro’s schade lijden in die files, ze nemen uw rijstroken af waar je wegenbelasting voor betaalde en laten hun bussen erop rijden op de E313. Hun bussen stoppen op het midden van de weg in onze gehuchten en maken alle andere verkeer onmogelijk. De regering doet wat goed is voor haar, niet wat goed is voor iedereen.

  2. Leer aan de zwakke weggebruikers terug hun verstand te gebruiken en verplicht ze terug om het doorgaand verkeer voorrang te geven ipv als een kieke zonder kop ineens maar over te steken.

  3. Is Inderdaad weer het zoveelste Maffia truckje om ons uit te wringen , deze Vivaldi Fakeregering weet echt niet meer van welk hout nog pijlen te maken – om burgers te kloten en vooral uit te melken in het verkeer – Als het over (veiligheid) gaat , en het brengt de roverheid geld op dan zijn ze er als de kippen bij , maar als het over verkeers veiligheid gaat en het kost geld (voorbeelden zat) dan zijn het de 3 apen (niks gehoord, gezien en we zwijgen)

  4. Wat gaat het volgende zijn? LEZ zone alom en in industriegebieden zoals in Antwerpen, de scheepvaart vervuilt miljarden keren meer als de wagens maar de Ring waar ze constant in file staan telt dan niet mee maar’ bart de wever heeft al 40 miljoen € binnen om zijn 4 vetbetaalde jobkes te betalen.

  5. Misschien zou het beter zijn de oorzaken van deze ongevallen te onderzoeken ipv botweg de snelheid te verlagen.
    We weten allemaal dat er na een periode gewenning optreedt waardoor de zwakke weggebruikers zich nog roekelozer door het verkeer zullen begeven dan ze nu al doen, waardoor de ongevallen jammer genoeg terug zullen stijgen, ook bij 30 km/uur. Voetgangers en fietsers sensibiliseren om zich veilig en verantwoord door het verkeer te begeven zou meer resultaat opleveren. Toch vreemd dat bij 70 km/uur slecht één slachtoffer te betreuren valt. Misschien is de alertheid van de zwakke weggebruiker daar een stuk hoger…
    Dan is de vraag, ligt het dan werkelijk aan de snelheid of mogen we misschien ook eens naar het gedrag van de zwakke weggebruikers kijken? (en dan zwijgen we best nog maar over de infrastructuur, we veronderstellen met de beste bedoeling aangelegd maar die niet zelden schreeuwen om ongelukken…)
    Als we dan toch zo graag met statistieken schermen, (ieder leest hierin wat hem past, daarom zijn het ook statistieken), dan zouden we eigenlijk de snelheid moeten optrekken naar 70 km/uur om het aantal slachtoffers te doen dalen, want daar vallen volgens die statistieken de minste slachtoffers.
    Of misschien zijn er gewoonweg meer plaatsen waar je 50 ipv van 30 of 70 mag rijden, ook dat beïnvloed uiteraard het resultaat, maar daar hoor je niets van. Zo zie je maar…

  6. Niet alleen de zwakke(?) weggebruiker maar elke weggebruiker zou verantwoordelijk moeten handelen.
    Het zou bv nuttig zijn moest in de statistieken ook de oorzaak van het (dodelijk) ongeval opgenomen worden want dat zou meer kennis geven om beslissingen over wegbeheer -en snelheidsbeperking- en de wethandhaving te nemen.

  7. Als voetgangers en fietsers al eens zouden beginnen met zelf de bestaande verkeersregels toe te passen, zou het aantal verkeersongelukken waarbij zij betrokken zijn, drastisch dalen. Bij elke rit die ik maak, kan ik de overtredingen door hen begaan, niet bijhouden met tellen. Ook sommige autobestuurders begaan natuurlijk fouten, maar denken dat de stadsnorm naar 30km/u brengen ipv 50km/u, alles véél veiliger zou maken is pure utopie en toont de naïviteit ter zake van Groen en Vooruit !

  8. Jean-Marie Dedecker, heeft volkomen gelijk 30 km per uur is niet haalbaar, en onverantwoord.
    De gevolgen van 30 km per uur zullen gigantisch zijn.
    Elektrische fietsen en scooters Mont bikes koersfietsen gaan sneller als 30 km per uur ze zullen ons voorbij steken en de hand opsteken.
    Dit is niet te overzien.
    Met vriendelijke groeten,
    Lutgarde Jacobs

Plaats een reactie

Delen