Terwijl leerlingen en leerkrachten in het Vlaamse onderwijs momenteel genieten van twee weken paasvakantie, moeten hun tegenhangers in het Franstalige onderwijs nog tot begin mei wachten op hun voorjaarsvakantie. Vlaams Parlementslid en onderwijsexpert Jan Laeremans (Vlaams Belang) vindt niet dat Vlaanderen het Franstalige vakantieregime moet volgen, ook al kan die discrepantie tot vervelende situaties leiden voor gezinnen in Brussel en de Vlaamse Rand. “We moeten ons niet aanpassen aan die beperkte groep”, oordeelt hij.
In 2021 bereikte de Franse Gemeenschapsregering een akkoord over een hervorming van de schoolvakanties vanaf het schooljaar 2022-2023. De zomervakantie werd met twee weken ingekort, maar ter compensatie werden zowel de herfst- als de krokusvakantie met een week verlengd. De duur van de kerst- en paasvakantie veranderde niet, al werd die laatste wel vervangen door een voorjaarsvakantie in mei.
Volgens Vlaams Parlementslid en onderwijsexpert Jan Laeremans (Vlaams Belang) lost die hervorming eigenlijk niks op: “Er wordt geen extra lestijd gecreëerd, het is gewoon een verschuiving”, legt hij uit.
Leerverlies
Het belangrijkste argument voor een inkorting van de zomervakantie was het zogenaamde leerverlies dat in die periode optreedt en groter zou zijn bij minder sterke en anderstalige leerlingen. Laeremans geeft toe dat sommige leerlingen tijdens de zomervakantie een taalachterstand oplopen, omdat ze twee maanden geen Nederlands spreken, maar daarvoor treft Vlaanderen volgens hem geen schuld. “Ze hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om deel te nemen aan zomerscholen en om bibliotheken te bezoeken. We moeten ons niet schuldig voelen als ze dat niet doen”, oordeelt hij.
Volgens onderwijspedagogen is een 7+2-ritme, waarbij leerlingen na 7 weken les volgen telkens 2 weken rust krijgen, het beste om kennis te verwerven en vast te houden, maar daar is Laeremans het niet mee eens. “Pedagogen hebben ons de laatste 30 jaar al van alles wijsgemaakt. Die veranderingen zijn meestal niet ten goede geweest”, schetst hij.
Geen draagvlak in Vlaanderen
Wat het Vlaamse onderwijs betreft, vroeg bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) vorig jaar een advies van de sociaal-economische raad van Vlaanderen (SERV) en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). De conclusie van dat advies luidde dat er bij de onderwijspartners geen algemeen draagvlak is voor een andere indeling van het schooljaar.
Laeremans steunt de keuze van Weyts om de Franstalige vakantieagenda voorlopig niet over te nemen, hoewel Groen, Vooruit en zelfs Open Vld daar volgens hem op aansturen. “Als ik minister was, zou ik dat ook niet doen”, benadrukt hij.
Vervelende situaties
In Brussel en de Vlaamse Rand kunnen de twee verschillende vakantieregimes tot vervelende situaties leiden voor gezinnen waarvan het ene kind in het Vlaamse en het andere in het Franstalige onderwijs naar school gaan, maar Laeremans vindt niet dat Vlaanderen zich aan die beperkte groep moet aanpassen. “Niemand verplicht hen om hun kinderen zowel naar het Vlaamse als naar het Franstalige onderwijs te sturen”, hekelt hij. “Ze moeten de gevolgen van hun keuze maar dragen. Het raakt mijn koude kleren niet. Er zijn andere problemen in het onderwijs die moeten worden opgelost.”
Tot slot wijst Laeremans erop dat het in federale landen niet uitzonderlijk is dat de deelstaten de schoolvakanties op andere tijdstippen laten vallen: ook in bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland is dat het geval.
groot gelijk heeft laeremans.
Begin ook eens met na te denken hoe je van ons hoger onderwijs terug scholen maakt ipv indoctrinatie instellingen.
Laeremans heeft gelijk. Die verschillen zijn analoog met het federalisme. Of denken de Belgicistische paljassen dat er geen lokale verschillen zijn tussen de vijftig deelstaten van de USA?
Bam, er pal op van Meneer Laeremans. In school moet kennis opgedaan worden. Als het plezant moet zijn is er nog altijd de kermis, plopsaland of een feestje voor omgebouwden.
Ik schreef het eerder al: Brussel lijkt gewoon meer op Wallonië dan op Vlaanderen. Laat ze daar maar doen; Vlaanderen moet zsm weg uit België.
Fredje,scholen en uniefs zijn oorden van anarchie,het gevolg van de democratie.Landen met een rechts,fascistisch regime,kennen die problemen niet,daar heerst orde ,recht,plicht en welvaart,landen met een links democratisch regime zijn de prooi van revoluties en burgeroorlogen.We moeten weten wat we willen