Laeremans (VB) wil vakantieregime Franstalig België niet volgen: “Er zijn andere onderwijsproblemen die moeten worden opgelost”

Jan Laeremans. Photo News

Uncategorized

Laeremans (VB) wil vakantieregime Franstalig België niet volgen: “Er zijn andere onderwijsproblemen die moeten worden opgelost”

Anton Schelfaut

Terwijl leerlingen en leerkrachten in het Vlaamse onderwijs momenteel genieten van twee weken paasvakantie, moeten hun tegenhangers in het Franstalige onderwijs nog tot begin mei wachten op hun voorjaarsvakantie. Vlaams Parlementslid en onderwijsexpert Jan Laeremans (Vlaams Belang) vindt niet dat Vlaanderen het Franstalige vakantieregime moet volgen, ook al kan die discrepantie tot vervelende situaties leiden voor gezinnen in Brussel en de Vlaamse Rand. “We moeten ons niet aanpassen aan die beperkte groep”, oordeelt hij.

In 2021 bereikte de Franse Gemeenschapsregering een akkoord over een hervorming van de schoolvakanties vanaf het schooljaar 2022-2023. De zomervakantie werd met twee weken ingekort, maar ter compensatie werden zowel de herfst- als de krokusvakantie met een week verlengd. De duur van de kerst- en paasvakantie veranderde niet, al werd die laatste wel vervangen door een voorjaarsvakantie in mei.

Volgens Vlaams Parlementslid en onderwijsexpert Jan Laeremans (Vlaams Belang) lost die hervorming eigenlijk niks op: “Er wordt geen extra lestijd gecreëerd, het is gewoon een verschuiving”, legt hij uit.

Leerverlies

Het belangrijkste argument voor een inkorting van de zomervakantie was het zogenaamde leerverlies dat in die periode optreedt en groter zou zijn bij minder sterke en anderstalige leerlingen. Laeremans geeft toe dat sommige leerlingen tijdens de zomervakantie een taalachterstand oplopen, omdat ze twee maanden geen Nederlands spreken, maar daarvoor treft Vlaanderen volgens hem geen schuld. “Ze hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om deel te nemen aan zomerscholen en om bibliotheken te bezoeken. We moeten ons niet schuldig voelen als ze dat niet doen”, oordeelt hij.

Volgens onderwijspedagogen is een 7+2-ritme, waarbij leerlingen na 7 weken les volgen telkens 2 weken rust krijgen, het beste om kennis te verwerven en vast te houden, maar daar is Laeremans het niet mee eens. “Pedagogen hebben ons de laatste 30 jaar al van alles wijsgemaakt. Die veranderingen zijn meestal niet ten goede geweest”, schetst hij.

Geen draagvlak in Vlaanderen

Wat het Vlaamse onderwijs betreft, vroeg bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) vorig jaar een advies van de sociaal-economische raad van Vlaanderen (SERV) en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). De conclusie van dat advies luidde dat er bij de onderwijspartners geen algemeen draagvlak is voor een andere indeling van het schooljaar.

Laeremans steunt de keuze van Weyts om de Franstalige vakantieagenda voorlopig niet over te nemen, hoewel Groen, Vooruit en zelfs Open Vld daar volgens hem op aansturen. “Als ik minister was, zou ik dat ook niet doen”, benadrukt hij.

Vervelende situaties

In Brussel en de Vlaamse Rand kunnen de twee verschillende vakantieregimes tot vervelende situaties leiden voor gezinnen waarvan het ene kind in het Vlaamse en het andere in het Franstalige onderwijs naar school gaan, maar Laeremans vindt niet dat Vlaanderen zich aan die beperkte groep moet aanpassen. “Niemand verplicht hen om hun kinderen zowel naar het Vlaamse als naar het Franstalige onderwijs te sturen”, hekelt hij. “Ze moeten de gevolgen van hun keuze maar dragen. Het raakt mijn koude kleren niet. Er zijn andere problemen in het onderwijs die moeten worden opgelost.”

Tot slot wijst Laeremans erop dat het in federale landen niet uitzonderlijk is dat de deelstaten de schoolvakanties op andere tijdstippen laten vallen: ook in bijvoorbeeld Duitsland en Zwitserland is dat het geval.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

6 gedachten over “Laeremans (VB) wil vakantieregime Franstalig België niet volgen: “Er zijn andere onderwijsproblemen die moeten worden opgelost””

  1. Laeremans heeft gelijk. Die verschillen zijn analoog met het federalisme. Of denken de Belgicistische paljassen dat er geen lokale verschillen zijn tussen de vijftig deelstaten van de USA?

  2. Bam, er pal op van Meneer Laeremans. In school moet kennis opgedaan worden. Als het plezant moet zijn is er nog altijd de kermis, plopsaland of een feestje voor omgebouwden.

  3. Fredje,scholen en uniefs zijn oorden van anarchie,het gevolg van de democratie.Landen met een rechts,fascistisch regime,kennen die problemen niet,daar heerst orde ,recht,plicht en welvaart,landen met een links democratisch regime zijn de prooi van revoluties en burgeroorlogen.We moeten weten wat we willen

Plaats een reactie

Delen