Extra maatregelen om lerarentekort weg te werken: Voka reageert tevreden

Illustratie: Shutterstock

Uncategorized

Extra maatregelen om lerarentekort weg te werken: Voka reageert tevreden

Wannes Neukermans

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft enkele maatregelen aangekondigd om het lerarentekort aan te pakken. Het plan omvat onder andere de mogelijkheid voor bedrijven om werknemers uit te sturen naar het onderwijs, het aanbieden van meer mogelijkheden voor ‘gastleraren’, en het versnellen van rechten voor zij-instromers.

Bedrijven kunnen werknemers detacheren naar het onderwijs als dienstverleningscontract, waarbij de school alleen betaalt voor het leerkrachtensalaris en het bedrijf de rest van het loon bijpast. “We zijn al langer vragende partij om de banden tussen het onderwijs en het bedrijfsleven aan te halen”, klinkt het bij ondernemerskoepel Voka. “Als wij ons steentje kunnen bijdragen om de kinderen en jongeren vandaag goed te vormen, dan wordt iedereen daar beter van.

Gastleraren

Het plan omvat ook een uitbreiding van de mogelijkheden voor gastleraren naar het hele basisonderwijs en ASO. Startende leerkrachten zullen sneller rechten opbouwen door lesuren tijdens de opleiding te tellen als stage en om uren op te bouwen richting een benoeming.

Volgens Weyts is het belangrijk om creatieve oplossingen te vinden om het lerarentekort aan te pakken. De maatregelen zijn daarom bedoeld om alternatieve kanalen te zoeken om leerkrachten aan te trekken. Zo zouden werknemers die momenteel een job hebben enkele uren als gastleraar voor de klas kunnen staan. Op deze manier kunnen bedrijven ook contact leggen met jongeren als potentiële toekomstige werknemers.

Langetermijnvisie

De plannen van Weyts zijn echter niet zonder kritiek. Oppositiepartij Vooruit noemt de plannen een gemiste kans en vindt dat het ontbreekt aan “een echte langetermijnvisie”. Ook bij coalitiepartner cd&v klinkt er kritiek. Vlaams parlementslid Loes Vandromme vindt dat het plan te veel “ad hoc maatregelen” bevat en dat het onderwijs behoefte heeft aan “duurzame oplossingen die ingebed zijn in een pact waarachter alle onderwijsactoren zich kunnen scharen”.

Volgens Weyts is het lerarentekort niet van vandaag op morgen ontstaan, en zijn de aangekondigde maatregelen onderdeel van een bredere aanpak van het probleem. Weyts wil in de toekomst meer plannen uitwerken, zoals de aanpak van planlast, het versterken van de lerarenopleiding en het versterken van het basisonderwijs en het BSO/TSO.

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2022/06/onderwijskoepels-beleid-weyts-mist-alle-urgentie-om-iets-aan-lerarentekort-te-doen/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

3 gedachten over “Extra maatregelen om lerarentekort weg te werken: Voka reageert tevreden”

  1. Het plaatsen van experts uit privé bedrijven in een technische school, teneinde als 3de partij te fungeren bij proeven en eindwerken voor eindejaarsstudenten, dat bestaat al meer dan 25 jaar. Zo kreeg mijn eindwerk een onderscheiding waarbij ik een een commercieel elektrotechnisch eindproduct bouwde vanuit onderdelen en grondstoffen en het voorstelde in een demonstratie. Andere leerlingen schreven een gigantisch langdradig papierwerk en stelden een mager product of proefopstelling voor. Dat van mij was omgekeerd.De leraren begonnen te klagen over mijn papier, de expert van BASF zei dat ie mij over alle andere leerlingen in de klas zou kiezen om met hem te werken, dat mijn product professioneel was en dat niemand een betere prestatie gaf.

  2. Bewijst hoever dat die minister van de werkelijkheid afstaat. In het bedrijfsleven is het al moeilijk genoeg goed personeel te vinden en te houden, die kun je niet missen! Weijts weet als ambtenaar politicus niet eens dat die mensen die hij voor de klas wil zelfs zo nu en dan in hun bedrijf overuren moeten maken. Zijn zij instromen kunnen alleen maar ambtenaren zijn, maar of die een aantal uren in het onderwijs willen, mochten ze dat al kunnen, betwijfel ik. Het moet andersom: de leerlingen moeten één of twee dagen per week naar bedrijven, en drie dagen naar school.

Plaats een reactie

Delen