OPINIE. Wouter Raskin (N-VA): "In een onafhankelijk Vlaanderen zou er vandaag al een soort rijbewijs met punten bestaan"

Wouter Raskin. Belga

Uncategorized

Tien procent van bso-leerlingen kreeg vorig jaar C-attest

Wannes Neukermans

Eén op de tien leerlingen in het beroepsonderwijs kreeg vorig schooljaar een C-attest, zo’n drie keer meer dan in het aso. Dat blijkt uit een artikel van Nieuwsblad. Van de 164.155 leerlingen in de tweede of derde graad van het technisch of beroepsonderwijs ontving 10,2 procent vorig jaar een C-attest. In vergelijking: in het tso was dat 6,5 procent en in het aso 3,3 procent.

Hoewel de coronacrisis de cijfers in sommige scholen mogelijk heeft vertekend, is het niveau nu gemiddeld weer terug op het niveau van voor de pandemie. Toch blijkt uit de statistieken dat het beroepsonderwijs er altijd met kop en schouders bovenuit stak als het gaat om C-attesten, mede vanwege de invloed van de sociale achtergrond van de leerlingen.

Hiërarchie

Onderwijssocioloog Mieke Van Houtte van de UGent wijst op de hiërarchie in ons onderwijs als een belangrijke oorzaak van deze trend. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan 70 procent van de leerlingen start in Latijnse of moderne richtingen. De technische opties worden al vanaf het eerste middelbaar als een negatieve keuze gezien. Hierdoor stromen veel leerlingen door van het aso naar het tso of bso, en falen ze uiteindelijk waardoor ze gedemotiveerd raken en zich afzetten tegen school.

Van Houtte stelt dat in het bso, waar leerlingen vanuit allerlei richtingen samenkomen, soms geen praktijk hebben gekregen in het aso en totaal niet gemotiveerd zijn. Dit resulteert in leerlingen die geen zin hebben in school, spijbelen of zonder diploma de school verlaten. Deze groep wordt ook meegerekend in het percentage van 10,2 procent C-attesten.

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2023/03/vlaamse-regering-verlaagt-schooltoeslag-voor-niet-begeleide-minderjarige-vluchtelingen/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

9 gedachten over “Tien procent van bso-leerlingen kreeg vorig jaar C-attest”

  1. Zou dan niet komen omdat leerlingen en studenten volgepropt worden met karrevrachten loze ballast die ze later nooit maar dan ook nooit professioneel zullen nodig hebben ? Dat toch alleen maar om gul een job te gunnen aan die massa over talrijk onderwijzend personeel , “leerkrachten” benoemd in woke “Nieuwspraak”. Die toch allemaal zo graag van 3 maanden congé per jaar willen genieten door maar 3/4 jaar (in dagen geteld) te “werken”, wel tegen heug en meug gefinancierd door al die werkers die wel economisch productief presteren tot het BBP (voorheen BNP).

  2. We moeten onder ogen durven zien dat er in het BSO grote gedragsproblemen zijn. Ontstaan door de leerplichtverlenging tot 18 jaar. Er zijn teveel leerlingen met schoolmoeheid, karakterstoornissen, en migranten die al helemaal geen schoolcultuur hebben. Die geven zodanig veel problemen dat ze de kansen vernielen van de leerlingen die wel les willen volgen. Het is een van de hoofdredenen dat het niveau daalt. In Nederland heeft men een leerplicht tot 16 jaar en een kwalificatieplicht. Wie zich kan kwalificeren op 16 mag naar de arbeidsmarkt. Wie dat op 16 niet kan moet leren tot 18. Wondermiddel.

  3. Diversiteit, de olifant in de kamer, de stier in de porseleinwinkel. Maar daar wil men echt niet aan. Een betere begeleiding en standvastigheid in de vereisten ten opzichte van degenen die hier hun toekomst willen uitbouwen zou al heel veel helpen.

  4. Veel start bij de nalatige opvoeding van de ouders , niks hoeft nog alles moet leuk zijn , discipline wordt gekoppeld aan racisme of faschisme is zogezegd niet meer van deze tijd , doordat er vele migranten achterstand hebben , alsook velen er hun voeten aan vegen , gaat de waarde en kwaliteit er ook sterker op achteruit , daar bijna alles gepardonneerd wordt (kijk maar eens naar hun schrijffouten) want iedereen moet mee , kunnen of niet capaciteiten of niet , is er iemand niet geslaagd , komt er snel een advocaat bij te pas , . de oververwendheid, niks mag nog , Woke – verplichte extreem linkse lectuur door de strot jagen enz. enz
    Dit en nog veel meer is de ondergang van ons ooit zo prachtige leerniveau !!!!!
    .

  5. De DT-regel is de meest belachelijke en nutteloze regel in onze taal. Het enige waar die regel goed voor is, is onze geschreven taal nutteloos moeilijker maken! De trend van deze tijd, zeker? Alles moeilijker maken? Maar ja, België zit dan ook vol met “specialisten” en “excellenties”. 🤣🤣🤣🤣. Zo voert HLN regelmatig Stijn Baert op, een “werkspecialist” op die nog nooit in zijn leven 1 dag hard gewerkt heeft maar wel pretendeert er alles over te weten.🤣🤣🤣. Laatst hebben ze hem zelfs gebruikt als testpersoon voor een artikel over waar je de beste biefstuk kan eten! Hij zal dan ook wel “specialist” kookwerk zijn zeker?

Plaats een reactie

Delen