Molenbeek start 2024 zonder begroting

Catherine Moureaux. Photonews

Uncategorized

Minister Peeters (Open Vld) komt met meer trajectcontroles

Simon Segers

Vlaams minister van Mobilitieit Lydia Peeters (Open Vld) heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) opgedragen om op 20 Vlaamse gewestwegen nieuwe trajectcontroles te installeren.

Trajectcontroles zorgen volgens verkeersinstituut Vias voor een daling van het aantal zware ongevallen met 50 procent. Chauffeurs verminderen ook meer consequent hun snelheid dan bij vaste snelheidscamera’s. Peeters is daarom voorstander van de uitbreiding van het systeem. “Samen met lokale besturen zetten we daarom extra in op handhaving op locaties waar snelheid een risico vormt voor de verkeersveiligheid”, aldus de minister. “Ik zet om die redenen stelselmatig de uitrol van trajectcontroles verder.”

Concreet betreft het de trajecten Bocholt/Peer, Genk/Zutendaal, Lommel, Diest/Beringen, Herselt/Scherpenheuvel, Zele, Lochristi/Destelbergen/Laarne, Aalter, Ninove, Evergem, Geraardsbergen, Oosterzele, Brakel, Kruisem/Waregem, Meulebeke/Tielt, Diksmuide, Ichtegem, Zedelgem, Jabbeke en Oostkamp. Die locaties zijn gekozen op basis van ongevallencijfers en data over gereden snelheden die afkomstig is van navigatiesystemen. Momenteel zijn er 539 gecontroleerde trajecten op 300 verschillende locaties langs de Vlaamse snel- en gewestwegen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

5 gedachten over “Minister Peeters (Open Vld) komt met meer trajectcontroles”

  1. Minister Peeters zou beter dringend zorgen voor de herstelling van onze wegen. Het is gewoon schandalig dat bv de Provinciale wegen zoals hier in Merksem en Schoten vol putten liggen. Blijkbaar is een degelijke herstelling van deze wegen hélémaal geen prioriteit van deze minister. Gaat zij de kosten aan de beschadiging van de ophanging van onze wagens vergoeden. Totaal onbekwaam in de uitoefening van haar taak.

  2. Ongevallen zullen er altijd gebeuren, met jonge, of dronken, of oudere of gewone bestuurders, dit is nu eenmaal niet uit te sluiten. Maar als verkeerveiligheid ipv een werkingspunt te zijn om infrastructuur meer fluïde, gescheiden en dus veiliger verkeer te maken, door de regering als een inkomstenpost wordt gemaakt, is het de regering en niet de bestuurder die verkeerd bezig is. Als men volgend jaar weer meer geld nodig heeft, zal men terug de toegelaten snelheid verlagen om hun boeteratio terug te pimpen. Het ergste is dan nog dat deze bende huichelaars deze inkomstenpost als “voor onze veiligheid” willen verkopen, leugens letterlijk op de rug van deze die in een ongeval iemand zijn verloren. Als politiek en politie echt iets willen doen aan verkeersveiligheid neem eens de fietsers op de korrel want eens op de fiets geldt er noch god, noch gebod en zelfs de meest elementaire verkeersregels, zoals rode lichten, GSM achter het stuur, drank en drugs, rotondes correct nemen… worden geschonden. Voor de echte wielerterroristen is zelfs de toegelaten snelheid, de miljoenen kostende fietspaden en zelfs de fietsbel, taboe. Ik zie in zone 30 pedelecs me aan 45km/ voorbij stormen, bakfietsen met 2 kinderen in met bloemetjes versiert maar zonder verlichting, met 2 handen op de GSM tokkelende tieners midden over de baan zwalpen, maar 2km/u zelf te snel rijden is voor mij 66€ “gasboete”. Verkeersveiligheid is begrotingsbeleid geworden…hoe diep kun je vallen zelfs dat te ontkennen en de burgers te beliegen?

  3. De kassa moet rinkelen om hun extra pensioenen te bekostigen. Heeft niets met veiligheid te maken, enkel kassa kassa. Leg meer deftige fietspaden aan, laat fietsers terug achter elkaar aan rijden, dat zou pas een oplossing zijn. Niet terug de automobilist als melkkoe gebruiken.

  4. Vlaams minister van Mobilitieit Lydia Peeters (Open Vld). Patroonheilige van de politieke struikrovers. Meer verkeersboetes innen om de pensioenkas van de politici te spijzen. Welkom in het neo-Middeleeuwse Vlaanderen.

  5. deze Trajectcontroles zorgen er vooral voor , dat de staatskas flink wat opbrengt – dan krijg je natuurlijk als antwoord , hou je dan aan de snelheid , maar die is dan ook zodanig laag gemaakt , dat het gewoon NIET MEER leefbaar is geworden voor de automobilist , nergens in een ander Landsgedeelte (van de Eu), staan er zoveel camera’s opgesteld als in Vlaanderen , op sommige plaatsen alle km ene – men plaats zo meer camera’s dan bomen

Plaats een reactie

Delen